Een argument om te focussen op studentevaluatie was o.a. dat de personeelstevredenheid hoger scoorde dan de studenttevredenheid. Kwaliteit van teams verhogen door te focussen op de niet goed presterende docenten. Die docenten niet sturen op motivatie maar op kennis.
De stelling van ROC Twente is: docenten hebben geen goed zelfbeeld. De studentevaluaties hebben als doel:
- het zelfbeeld van de docent verbeteren.
- het verbeteren van de dialoog met de student.
Uitgangspunt voor de vragenlijst was het inspectierapport over de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld maatwerk). Daarnaast is de wet BIO meegenomen. Praktisch:
- De enquête gaat over basisvaardigheden en complexere vaardigheden.
- De OR maar m.n. ook de studentenraad is betrokken bij opstellen van de vragenlijst.
- De enquête wordt uitgevoerd met ROC Spiegel (om privacyredenen).
Twee belangrijke succesfactoren zijn: docent is regisseur van de eigen evaluaties en het proefdraaien van de enquête met OR-leden.
De ambitie is dat de studentevaluatie onderdeel is van 360 feedback in de gesprekscyclus.
Dit artikel is gebaseerd op de aantekeningen van John Schobben die de workshop bezocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten