donderdag 26 maart 2015

Hybride leeromgeving SSC Scalda



Bij Scalda IT opleidingen draait een Shared Service Center.

Het idee is dat :

  • Studenten groeien in hun motivatie
  • Docenten groeien in hun nieuwe rol
  • Bedrijfsleven participeert als expert
  • Ondernemerschap aandacht krijgt
  • Het moet veel dynamischer worden
Men wilde graag van theoretisch projecten naar echte projecten, die aansluiten bij de leervraag.
Men wilde roosters die ruimte geven voor een eigen invulling.
De praktijk moest de school in, ze zijn aan de slag gegaan met echte opdrachten.

Docenten hebben daar op basis van hun visie een kader voor neergezet.
  • Er moet altijd een opdrachtgever zijn.
  • Er moet een expert zijn, dat is vaak het bedrijfsleven.
  • De docent wordt coach en bewaakt het proces.
  • In dit zgn magische vierkant heeft de student natuurlijk ook een rol
Dat is georganiseerd samen met het bedrijfsleven, onder de noemer samen leren en meesterschap.
Daarnaast is het Facilitair bedrijf van Scalda er bij betrokken, naast de hoge school.
Het bedrijfsleven was al georganiseerd op IT gebied in de ZVIO, daarmee relatief makkelijk te betrekken.

Deze activiteiten kunnen alleen als er niet te grote commerciele belangen zijn
Voor het bedrijfsleven ontstaat inbreng in het onderwijs, de school weet wat nodig is voor de betreffende beroepen op basis van de vraag van vandaag. Voor beide partijen dus vooral voordelen. 

Om de zaken op logistiek vlak op te pakken is gebruikt gemaakt van:
  • Een open rooster
  • Een Outlook agenda werd leidend
  • Een groeps what's App (vervangt de mail)
  • Een gezamenlijke jaarplanning (is een must)
  • Een presentie registratie heeft vorm gekregen
Daarmee is het Shared Service Center een volwassen Leerbedrijf geworden. Weet het bedrijfsleven wat ze van de school mogen verwachten en wordt de school gevoed met de laatste stand der techniek en bijbehorende vraag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten